Český kamion dojel do dějiště mistrovství světa. Jak náš řidič Martin pomohl jiným týmům?

28. ledna, 2021

Z italské Anterselvy přímo do slovinské Pokljuky zamířil český servisní kamion. Jeho řidič Martin Žák v dějišti mistrovství světa pomohl několika zahraničním týmům a na dálku pomáhá i českým servismanům, byť s nimi kvůli bezpečnostním opatřením nemůže být během Světových pohárů.

Zvláštní sezóna řidiče kamionu

Čekal, až v Anterselvě skončí poslední závod a až pak mohl vkročit do areálu. I řidič biatlonového kamionu Martin Žák prožívá zvláštní sezónu.

„My jako řidiči mezinárodní dopravy jsme vyjmutí z testování na covid-19. Než abych podstupoval neustále testy při vstupu do biatlonové bubliny, tak jsme se domluvili, že bude jednodušší, když vždycky hned odjedu a pak až na konci pro návěs opět přijedu,“ vysvětluje Žák.

V praxi to vypadá tak, že na začátku týdne přijede ještě do otevřeného areálu, zaparkuje návěs a s tahačem odjede. Nový Renault T High 480 si ale neodpočine. Společnost DB Schenker, oficiální partner Českého biatlonu, ho během týdne využívá pro přepravu. To platí, i když se tahač vrací pro návěs českých servismanů. „Třeba jsem v Praze naložil návěs Legem a dovezl ho Helsinek,“ vzpomíná Žák.

To je on, Renault T High 480

Ve vzdálenějších destinacích, třeba ve Finsku nebo ve Švédsku, zůstával Žák v minulých sezónách s týmem. „Nikam nemůžu a nevidím se se sportovci. Trochu mi chybí přátelské pošťuchování, popovídáme si maximálně po telefonu. Mrzí mě to, ale taková je bohužel doba. Udělali jsme taková opatření, abych se s týmem nepotkával a omezil možnost nákazy.“

Martin Žák během Světových pohárů v případě potřeby vozil členy týmu na závodiště, ale také pomáhal servismanům. „Snažil jsem se jim poskytovat určitý servis. Nachystal jsem občerstvení, uklidil, zatopil. Kluci se během závodů kolikrát ani nestíhali najíst.“

Letos přišel Žák s náhradním řešením. „Moje maminka s tetou upečou bábovky a řezy, já je dovezu nebo pošlu. Bábovky vydrží a prý klukům moc chutnají. Do Hochfilzenu jsem dovezl i pečené maso a taky se po něm zaprášilo,“ vypráví šedovlasý řidič biatlonového kamionu.

Bábovka od paní Žákové v rukou servismana Milana Faltuse

Parkovací manévry na Pokljuce

V pondělí dorazil Martin Žák s kamionem do dějiště mistrovství světa, ale vyskytl se menší problém. Pořadatelé na Pokljuce ještě neměli odklizené parkoviště.

„Od rána jsme s Ondrou Rybářem a Pavlem Levorou řešili, kdo nám potáhne návěs. Když mi pořadatelé slíbili, že bude v úterý dopoledne parkoviště připravené, tak jsem řekl, že tu zůstanu a radši ho potáhnu sám. No a toho využili i ostatní,“ popisuje Žák.

Po něm totiž na Pokljuku dorazily i kamiony norského, švédského a ruského týmu. Jejich řidiči nechali na Pokljuce klíčky a ještě v pondělí odcestovali domů.

V úterý dopoledne se tedy český řidič pustil do velké akce. „Kamiony stály u kasáren a já je přeparkovával na parkoviště na stadionu. Chtěl jsem nám zabrat nejlepší místo, ale pořadatelé měli přesně určené, kdo bude kde stát,“ směje se Žák. „Ale nemáme špatné místo, jen bude třeba prošlapat cestičku podél kamionu.“

Máme místo vedle Norů

Žák zaparkoval i ruský kamion, byť ten řidiče na místě měl. Rusové totiž přejížděli z Anterselvy hned na přípravu do Pokljuky. „Mají tam servismana, který se s kamionem učí, takže jsem pomohl méně zkušenému kolegovi.“

I tyhle dva kamiony Žák zaparkoval

V 10 hodin dopoledne začal Martin Žák s parkovacími manévry a ve 12 už odjížděl domů do Česka se slovy: „Všechno je připravené na příjezd našeho týmu a servismanů.“

Sportovci přicestují na Pokljuku na začátku příštího týdne, v jeho půlce je doplní i servismani. Mistrovství světa ve Slovinsku začne 10. únoru.

Karel Halberštádt
Foto: Petr Slavík, Martin žák