Přicházejí jako první a odcházejí jako poslední. Jak vypadá den českých servismanů?

28. února, 2019

Nejsou vidět v televizi a ani se o nich tolik nepíše. Přesto jsou pro tým nepostradatelní. Čtveřice servismanů Tomáš Žídek, Milan Faltus, Martin Kalous a Šimon Kubina se stará o to, aby to českým biatlonistům na trati pěkně svištělo. Za den připraví a otestují desítky párů lyží, najedou spoustu kilometrů. Začínají brzy ráno a končí za tmy. Co všechno musí za jeden den stihnout?

Na stadionu pět hodin před závodem

Den českých servismanů začíná obvykle velmi brzy. Na stadion přijíždějí zhruba pět hodin před začátkem závodu. Pokud se startuje před polednem, tak jsou na místě třeba už v šest ráno.

S tím souvisí jeden problém: Často nestíhají se zbytkem týmu posnídat. Naštěstí je tu „pátý člen servisního týmu“, řidič kamionu Martin Žák. Ten na „své“ kluky servismany nedá dopustit a klidně jim před šestou hodinou ranní připraví míchaná vajíčka se slaninou. Přes den se pak stará o svačiny a pomáhá například i s čištěním lyží.

Čeští servismani se přes den nezastaví

Ale vraťme se zpět k trati, kde každý den začíná pracovní den servismanů. „Nejprve se jdeme podívat, jaké podmínky panují na trati. Počasí samozřejmě sledujeme už před příjezdem na stadion, prakticky pořád. To je důležitá součást tohoto sportu,“ popisuje s lehce americkým přízvukem šéf českého servisu Tomáš Žídek. Ve svém telefonu má proto hromadu meteorologických aplikací. „Hodně se koukám na to, jak jdou fronty. Jestli bude pršet, sněžit…“

Právě počasí rozhoduje o tom, s jakým lyžemi, strukturami a vosky se bude pracovat. „Mám poměrně obsáhlou databázi a na základě toho vybíráme tu nejlepší variantu pro daný den a dané podmínky,“ vysvětluje Žídek. Mazání a struktury nejvíc řeší právě on a zkušený Milan Faltus, který v minulosti vedl servisní tým českého béčka.

Milda Faltus a Tom Žídek v jedné z mnoha diskuzí

Dvojice Martin Kalous a Šimon Kubina má zase více na starosti finální testování, i když jak říká Žídek: „Děláme všichni všechno.“ Zajímavostí je, že Martin s Šimonem testují vosky a struktury naslepo, aby nebyli ovlivnění vlastním zaujetím pro některou z variant.

Když zrovna Šimon s Mártym netestují, tak odhánějí své ctitelky

Poslední slovo má závodník

Zhruba tři hodiny před startem míří čeští servismani na trať. „Pro každého biatlonistu testujeme šest až osm párů. Když se ale hodně mění podmínky, tak je párů i deset,“ vypočítává Žídek, který se dříve staral o lyže Kanaďanům. Právě v Kanadě totiž po emigraci rodičů vyrůstal.

Testovaných párů tak může být klidně i 50, a tak „hlavní testovači“ Kalous s Kubinou najedou za den průměrně 30 kilometrů. Když jsou na programu dva závody, tak si dají i padesátku. S finálním testem pomáhají také trenéři. Obvykle postačí jeden z koučů, ve zmíněné dvouzávodní dny testují lyže i dva trenéři.

Při testování pomůže i olympijský vítěz a mistr světa Egil Gjelland

Finálního testu už se účastní i biatlonisté, kteří mají při výběru lyží rozhodující slovo. „My ten výběr obvykle zredukujeme na dva páry a ty s nimi sjedeme. Společně pak vybereme ty pocitově nejrychlejší lyže,“ osvětluje volbu lyží Tomáš Žídek, který společně s Milanem Faltusem již v kamionu čeká, až jim ve vysílačce duo KK Kalous-Kubina předá informaci o finálním výběru lyže, mázy a struktury. Na základě toho připraví závodní lyže, se kterými se snaží být u trati minimálně 15 minut před startem každého biatlonisty.

Biatlonista má při výběru lyží vždy poslední slovo

Noční směny

Během závodu se tým servismanů pohybuje spolu s dalšími členy realizačního týmu podél trati. Mají u sebe náhradní hůlky, hlásí mezičasy a v neposlední řadě povzbuzují české biatlonisty.

Ani pak jejich práce zdaleka nekončí, jak poznamenává šéf českého servisu. „Po závodě se musí všechny lyže včetně těch testovacích takzvaně vynulovat a připravit na další den. Zároveň už si děláme hrubý výběr toho, co bychom mohli potřebovat. Ráno pak uděláme finální výběr a jedeme zase nanovo. Jsou to dlouhé dny.“ Průměrně stráví servismani na stadionu denně deset hodin.

Člověk se při těch desítkách najetých kilometrů pěkně zapotí

K tomu Žídek s úsměvem dodává: „Máme takový standard: Češi přicházejí na stadion jako první a odcházejí jako poslední.“ Jakto? „Jsme jenom čtyři. U velkých týmů už je přitom standardní mít šest servismanů.“

Tím, že jsou jen čtyři, tak k sobě mají čeští servismani blízko. Třeba jako tady při testu lyžích ve sjezdu

A ještě je tu jedna „zábava“ na dlouhé večery, nebo spíš noci. „Máme vlastní struktury, které brousíme. Den je hodně nabitý, takže když je potřeba, tak zpracováváme lyže i v noci.“ To ale neberte jako stížnost. „Je to zkrátka naše práce,“ uzavírá povídání Tomáš Žídek.

 

Karel Halberštádt

Foto: Petr Slavík, Jaroslav Svoboda