Premiéra supersprintu a návrat mixů do NMNM. S Vlastou Jakešem o kalendáři pro sezónu 2020/21

21. dubna, 2020

Mezinárodní biatlonová unie před pár dny publikovala kalendář Světového poháru 2020/21 i s rozložením disciplín pro jednotlivá střediska. Čeká nás několik novinek, které vzbuzují vášně. Pojďme si je projít s Vlastimilem Jakešem, členem technické komise IBU a zároveň ředitelem soutěží v Novém Městě na Moravě.

Na začátek sezóny přibyly dva závody (vytrvalostní závod a sprint) ve finském Kontiolahti, které figurují v kalendáři pod názvem Season Opening. Bude to v něčem speciální?

„Tři nebo čtyři roky se řeší podoba openingu, který mají některé jiné sporty. Pořád se hledá ještě něco atraktivnějšího. Mluvilo se o Stockholmu, Oslu a dalších městech a atraktivních místech. Teď vznikl kompromis, kdy půjde o regulérní, i když kratší Světový pohár. Díky tomu mohou startovat všichni. U jiných variant openingu se pracovalo s limitovaným počtem závodníků, kdy by se jelo ve městě a mělo by to spíš exhibiční charakter.“

Proč padla volba zrovna na Kontiolahti?

„Kontiolahti není z diváckého pohledu asi to pravé ořechové. Ale nikdo jiný nebyl schopný garantovat a udělat Světový pohár tak brzy.“

Šéf norských biatlonistů tuhle novinku docela ostře kritizoval. Poukázal na další únavné cestování.

„Ano, je to přejezd navíc. Nikdy nebudou jásat úplně všichni. Dalo se očekávat, že se někdo ozve. Na druhou stranu se kalendáře probírají během sezóny, a to i na setkání se sportovci. Nepřišlo to z ničeho nic. Prošlo to velkou diskuzí a většina se na tom shodla. Samozřejmě to bude komplikovanější, ale je to o tom, kdo kam nasměřuje závěrečnou přípravu. Skoro všichni jsou na severu. Bylo sice logisticky jednodušší, když týmy zůstávaly na jednom místě v Östersundu, ale už to byla trochu nuda. Ani divácký zájem o závody nebyl největší.“

Vlastimil Jakeš, český zástupce v technické komisi IBU, která řeší mimo jiné pravidla a kalendáře

Přesuňme se k Novému Městu na Moravě. Tam se od 11. do 14. března pojedou sprinty, stíhací závody, smíšená štafety a dvojice. Můžou si pořadatelé říct, jaké by chtěli disciplíny?

„Volba disciplín je dána jednak historií středisek a pak také logickým uspořádáním, aby každá disciplína měla potřebný počet závodů. Čili disciplíny pro Nové Město vycházely i z toho, jaký bývá obvykle program posledního trimestru. Probíraly se různé varianty, v potaz se bral mimo jiné profil tratí či návštěvnost.“

Jste spokojení s disciplínami, které fanoušci uvidí ve Vysočina Areně?

„Je pro nás ideální, že bude v permanenci dvoukilometrový okruh, který vede nad tubusy nahoru. Tam máme ještě tribuny, fanoušci se nebudou muset přesouvat. Debatovali jsme jen o tom, jestli je dobré mít štafety až v neděli, kdy můžou některé týmy odjíždět. Tohle je ale zřejmě finální varianta a už se můžou jen lehce měnit časy.“

Původně se mělo jet v Novém Městě o dva týdny dřív, ale došlo k prohození s Pekingem. Proč?

„Když se před dvěma lety probíral program, tak Nové Město padlo na konec února. Pro nás je samozřejmě výhodnější dřívější termín. Po inspekci v Pekingu ale došlo ke změně z toho důvodu, aby se tam jelo ve stejném termínu, jako bude olympiáda. Ve srovnatelných klimatických podmínkách. Vyhověli jsme, i když víme, jak to u nás letos v březnu vypadalo. Snad bude příští zima příhodnější. Každopádně to budou jarní závody. Půjde o to, v jaké kondici udržíme sníh. Ale podařilo se nám v podstatě nastříkat celé depo a budeme mít ještě dostatek času k přípravě během sezóny. Věřím, že to bude v pohodě.“

Jaro už bylo znát i letos

V programu závěrečného podniku v Oslu je premiérově supersprint. V rámci něj se pojede nejprve kvalifikace na 3 km s intervalovým startem a 2 střelbami. Nejlepších 30 biatlonistů projde do finále, které se startuje hromadně a jede se na 4 km a 4 střelby. Na každé střelbě je k dispozici jeden náhradní náboj, trestné kolo má 75 m. Proč byla tato novinka zařazena právě na finále Světového poháru?

„Tady byla taky dlouhá diskuze, kdy a jak supersprint zařadit. Převážilo to, že jde o konec sezóny, závodníci už jsou unavení a program by neměl být tak náročný. To byl argument některých sportovců, kteří nechtěli na konci sezóny tři dlouhé závody za sebou. Navíc na Holmenkollenu to budou mít fanoušci jako na dlani, pojede se na stadionu, ke kapličce a zpátky. Bude to rychlé, přehledné a atraktivní. Supersprint se dlouho testoval v nižších soutěžích. Byl jsem u toho, když se jel v létě v Raubiči. Po té změně, kdy se jednou dobíjí, je to moc pěkný a atraktivní závod. Myslím, že se to bude fanouškům líbit.“

Ještě k tomu termínu. Třeba Johannes Thingnes Bø namítal, že závod, kde je tak lehké zlomit hůlku a ztratit spoustu času, může rozhodovat v boji o velký křišťálový glóbus.

„Může se tu rozhodovat o celkovém pořadí, ale je to závod jako každý jiný. Nemyslím si, že by zrovna Johannes měl mít problém kvalifikovat se do finále. Samozřejmě se pak ve finále může něco přihodit, ale je to srovnatelné s masákem. Jen je tady navíc kvalifikace a je to rychlejší. Kdyby se nedejbože něco stalo, tak budou pořád zbývat dva závody, ve kterých se to dá zachránit.“

Kompletní kalendář sezóny 2020/21 si můžete projít na webu IBU

Karel Halberštádt
Foto: Petr Slavík a Jaroslav Svoboda